UZ Antwerpen kijkt voor oprichting alcoholkliniek voor jongeren naar aanpak van Nederlandse collega’s

Vorig jaar belandden 336 stomdronken minderjarigen op een spoedafdeling in de provincie Antwerpen. Dat aantal blijft al
zes jaar min of meer stabiel. Maar om het opnieuw te laten dalen, komen de acht jaar oude plannen van het UZA om een alcoholpolikliniek voor jongeren op te richten weer boven water.

Klik hier voor het volledige artikel in Gazet van Antwerpen d.d. 10-12-2019

De missie van een bevlogen kinderarts

Kinderen die hun levenskansen dreigen te vergooien door te veel alcohol te drinken: het raakt kinderarts Nico van der Lely diep. “Ouders moeten harder ingrijpen”.

Zie hier het volledige artikel in het AD Haagsche Courant d.d. 7 december 2019

Nico van der Lely ontvangt Reinier de Graaf Penning

De Delftse kinderarts Nico van der Lely, verbonden aan het Reinier de Graaf ziekenhuis, heeft donderdag 28 november uit handen van bestuursvoorzitter Carina Hilders de Reinier de Graaf Penning ontvangen. Die kreeg hij voor ‘zijn baanbrekende werk om alcoholschade bij kinderen en jongeren te voorkomen’, zo onthulde Hilders. Van der Lely wijdt al ruim twintig jaar zijn professionele leven én zijn vrije tijd hieraan.

Jongerencampings inzet van strijd over risico’s alcoholgebruik jeugd

De Terschellingse jongerencampings Appelhof en Terpstra liggen onder vuur van een gemeenteraadslid. Hij eist dat de campings sterke drank gaan weren en dat de gemeente het toezicht verscherpt. Op deze campings gaan veelal minderjarige jongeren massaal voor het eerst zonder ouders op vakantie, en dat brengt risico’s met zich mee.

en gestage stroom van traag slenterende tieners strekt zich uit tussen camping Appelhof en de Jumbo in het dorp verderop. Ze slepen met gele winkeltassen en duwen winkelwagentjes voor zich uit, soms afgeladen met kratten bier, meestal vol aardappelen, chips en witte bolletjes. Hier vieren ze voor het eerst zonder ouders vakantie. Lucas (17) en Jesse (16) uit Zoetermeer hebben nog wat waterige oogjes. ‘Gisteren was een mooi feestje. Maar we lopen weer.’

Deze jongens bouwen hun bierkrat-muren op camping Appelhof; hetzelfde gebeurt bij camping Terpstra verderop, en bij Duin en Strand, in Renesse (Zeeland). Op deze campings gaan jaarlijks duizenden tieners voor het eerst zonder ouders op vakantie, en dat brengt risico’s met zich mee. Al vele jaren worden elke zomer wel een paar jongens en meisjes door de ambulance van deze campings gehaald met een alcoholvergiftiging. In 2014 werd de nieuwe drank- en horecawet ingevoerd, die bepaalde dat jongeren van 16 en 17 geen alcohol meer mochten drinken. De tolerantie voor risico’s neemt af, nu steeds duidelijker wordt hoe ongezond alcoholgebruik op jonge leeftijd is. Welk effect heeft dat gehad op de jongerencampings?

Nico van der Lely te gast bij VitameW

Kinderarts Nico van der Lely is woensdag 24 april te gast geweest bij VitamineW, het gezondheidsprogramma van Radio West. Als medeoprichter van de polikliniek Jeugd en Alcohol staat Nico van der Lely bekend als dé bestrijder van alcoholgebruik door kinderen.

Hij laat zien wat alcohol voor een schade kan aanbrengen onder de jeugd. Daarom trekt hij al ruim 15 jaar door het land om op scholen, sportclubs en studentenverenigingen te vertellen wat alcohol doet met het puberbrein. Mede op zijn initiatief werd de leeftijd waarop alcohol gekocht mag worden verhoogd van 16 naar 18 jaar. In de uitzending gaat Nico van der Lely in op de resultaten die al zijn bereikt, de belangrijke rol van de ouders en zijn drive om te werken aan een gezonde generatie.