Aanpak bewust alcoholgebruik Delftse studenten uitgebreid

Alle ondertekenaars van de samenwerkingsovereenkomst ”Aanpak bewust alcoholgebruik Delftse studenten”.

De samenwerking van Stichting Jeugd en Alcohol, de gemeente Delft, de Technische Universiteit Delft, het Rode Kruis (afdeling Delft en Midden-Delfland) en vijf Delftse studentenverenigingen, krijgt een meerjarig vervolg. Steeds meer studentenorganisaties sluiten zich aan bij de aanpak gericht op bewustwording en verandering van alcoholgebruik bij studenten. Dinsdagavond 9 juli tekenden bovenstaande initiatiefnemers een samenwerkingsovereenkomst voor de komende vier jaar, waarbij meer dan tien nieuwe studentenorganisaties betrokken worden. De brede samenwerking is uniek door de integrale aanpak, waarbij studenten zelf het voortouw nemen. De besturen van de Delftse studentenorganisaties, Delftsch Studenten Corps, D.S.R. Proteus-Eretes, Delftsche Studenten Bond, D.S.V. Sint Jansbrug en K.S.V. Sanctus Virgilius, beseffen dat het initiatief voor de verandering in het alcoholgebruik bij studentenverenigingen het beste bij de studenten zelf vandaan kan komen. Afgelopen jaar werd vooral ingezet op bewustwording, onder meer via voorlichting van eerstejaars studenten en een goed bezocht symposium voor bestuurders van studentenorganisaties. Naast sprekers uit onder meer de horeca-branche en de gezondheidszorg, discussieerden ruim 150 aanwezigen hier tijdens workshops over de wijze waarop verantwoord alcoholgebruik onder studenten gestimuleerd kan worden. Kinderarts Nico van der Lely is blij met de samenwerking: “Doordat de studenten zich bewust zijn van de gevaren van alcoholmisbruik, willen zij zelf actief meedenken over een aanpak om studenten te laten minderen met hun alcoholgebruik. Dit is echt een ‘mind change’, waar ik heel blij mee ben.”

Symposium ‘In control met alcohol’

foto: Richard Jetten, Rode Kruis fototeam

Kinderarts Nico van Lely van het Reinier de Graaf ziekenhuis sprak op 15 januari 2019 over de schadelijke effecten van alcoholmisbruik onder jongeren tijdens het symposium ‘In control met alcohol’ voor ruim 150 studenten van de TU Delft. Na zijn openingspresentatie gingen de studenten met elkaar in discussie om oplossingen te bedenken die leiden tot verantwoord alcoholgebruik onder studenten. Van der Lely: “Ik vind het bijzonder dat dit symposium door en met studenten is georganiseerd. Doordat deze studenten zich bewust zijn van de gevaren van alcoholmisbruik, willen zij zelf actief meedenken over een aanpak om studenten te laten minderen met hun alcoholgebruik. Dit gebeurt voor de eerste keer en is echt een ‘mind change’, waar ik heel blij mee ben.” Door middel van verschillende workshops discussieerden de studenten over het belang van voorlichting en preventie, maar ook over een cultuurverandering in het studentenleven en het bieden van hulp aan studenten. Het symposium werd georganiseerd door TU-studenten, het Rode Kruis Delft en Midden-Delfland, de gemeente Delft en de Stichting Jeugd en Alcohol. Het is een vervolg op de integrale samenwerking tussen deze organisaties om alcoholmisbruik onder studenten aan te pakken.

Intentieverklaring aanpak alcoholgebruik onder studenten

Ondertekening convenant in de Barbaar te Delft

Op 11 juli 2018 werd door de besturen van vijf studentenverenigingen uit Delft hun handtekening geplaatst onder een intentieverklaring over de aanpak van excessief alcoholgebruik onder studenten. Voorlichting en preventie spelen een sleutelrol in de campagne. De studentenverenigingen gaan drankmisbruik niet op eigen houtje bestrijden: de Stichting Jeugd en Alcohol, de gemeente, de TU Delft en het Rode Kruis (afdeling Delft en Midden-Delfland) hebben eveneens hun handtekening onder de intentieverklaring gezet. Tot de deelnemende studentenverenigingen behoren het Delftsch Studenten Corps, Sanctus Virgilius, D.S.V. Sint Jansbrug, de Delftse Studenten Bond en studentenroeivereniging Proteus-Eretus. De Stichting Jeugd en Alcohol organiseert voorlichtingen voor de eerste jaars studenten en de besturen van de verenigingen, om awareness te creëren over de schadelijke effecten van excessief drankgebruik. Volgend jaar zullen ook de mentoren die in de ontvangstweek van de universiteit (OWee) de nieuwe studenten op sleeptouw zullen nemen voorgelicht worden. Lees hier en hier meer.