‘We hebben als maatschappij echt een probleem met alcohol’

Artsen moeten activistischer worden, vindt kinderarts Nico van der Lely, de man achter het drankverbod voor minderjarigen. Zelf trekt hij al jaren langs voetbalclubs, studentenverenigingen en politici. ‘Iedere euro die je uitgeeft aan preventie betaalt zich in vijfvoud terug.’

Hij gooit zijn leren tas en verfrommelde witte doktersjas op een stoel in een van de overlegkamers van het Delftse Reinier de Graafziekenhuis: hij heeft nachtdienst gehad. Gelukkig heeft hij deze keer geen ‘comazuipende’ pubers hoeven opnemen. Maar eergister was het nog raak, vertelt kinderarts Nico van der Lely (58). Een jongen van 15. ‘Hij zou om 1 uur thuis zijn. Om half 2 hoort zijn vader gerommel aan de deur – daar zal je hem hebben, denkt hij – hij dommelt weer in, maar schrikt na een uur wakker: het blijft wel heel stil. Vader zijn bed uit. Kan de jongen nergens vinden. Ligt-ie buiten voor de voordeur. In coma, nog net niet onderkoeld, met een promillage van 2 in zijn bloed – dat red je niet met bier drinken.’

Lees hier het hele artikel.