Waarom het gepolder over alcohol niets opleverde: ‘We hebben vier jaar verknald’

Overleg met gezondheidspartijen en de alcoholindustrie om problematisch drinken aan te pakken liep uit op een deceptie. Een reconstructie van vier jaar praten, wantrouwen en lobby.

De vergadering is halverwege als er iets knapt bij Nico Hesselink. De horecawet-inspecteur is het zat. Al vier jaar rijdt hij elke paar maanden vrijwillig naar Den Haag. Namens zijn beroepsgroep zit hij aan tafel om problematisch alcoholgebruik aan te pakken. Om hem heen zitten duurbetaalde directeuren, zegt Hesselink geïrriteerd. Ze praten en praten. “Maar er wordt niets bereikt.”

De sfeer aan tafel is gespannen op deze 23ste mei 2022. In een zaal op de vierde verdieping van het ministerie van volksgezondheid zitten ruim twintig deelnemers schouder aan schouder. Staatssecretaris Maarten van Ooijen zit op de hoek. Om hem heen zitten afgevaardigden van allerlei gezondheidsorganisaties, overheden en de alcoholindustrie. Van Ooijen vraagt iedereen in het zaaltje om elkaar vast te houden.

Het wantrouwen is groot. Nadat de staatssecretaris zijn zegje heeft gedaan, vertrekt hij vroegtijdig. “Daarna werd het alleen maar erger”, zegt een betrokkene.

Klik hier voor het volledige artikel in Trouw.