Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Durft u ‘nee’ te verkopen?!

21/01/2020 @ 19:30 - 21:30

Durft u ‘nee’ te verkopen?!

Bijeenkomst alcoholpreventie voor sportverenigingen op 21 januari 2020 in Aalten

Samen met partners in de regio zet de gemeente zich al jaren in voor het voorkomen van alcoholgebruik onder jongeren. Ook (sport)verenigingen hebben een belangrijke rol bij alcoholpreventie. Bijvoorbeeld als het gaat over het gebruik van alcohol in de kantine. Op 21 januari organiseren we een informatieavond over dit onderwerp in Aalten.

Alcohol en jongeren

Uit onderzoek blijkt dat de hersenen zich ontwikkelen tot het 24e levensjaar. Alcohol beïnvloedt deze ontwikkeling sterk. Voor jongeren verandert er veel tussen hun 12e en 18e levensjaar. Tijdens deze jaren maken jongeren grote lichamelijke en geestelijke ontwikkelingen door. Alcohol is slecht voor de ontwikkeling. Hoe vroeger een kind met het drinken van alcohol begint, hoe schadelijker dat kan zijn.

Informatie geven en controles uitvoeren

De gemeente zet in op goede informatie over de gevolgen van alcoholgebruik. Ook controleren we op het naleven van de regels. Dat doen we bijvoorbeeld bij horeca- en uitgaansgelegenheden. We gaan dit uitbreiden naar alle gelegenheden die alcohol schenken want ook in de (sport)kantine kan de jeugd in aanraking komen met alcohol. Hoe gaat u hiermee om? Wat doet u er aan om dit te voorkomen?!

Informatieavond op 21 januari 2020

Op 21 januari vanaf 19:30 uur is er een bijeenkomst voor verenigingen over alcoholpreventie. De bijeenkomst vindt plaats in de kantine van de sporthal Stationsplein, aan de Landbouwstraat 1 te Aalten.

Dr. Nico van der Lely, kinderarts, verbonden aan het NOC*NSF, zal een lezing geven over wat alcohol met het brein van jongeren doet en het belang van alcoholpreventie benadrukken, vervolgens kunnen we met elkaar in gesprek over het gebruik van alcohol bij jongere én in de kantines. Burgemeester Stapelkamp en wethouder te Lindert zullen aanwezig zijn.

We sluiten de avond af met informatie van team FIT. Na een goeie training of fanatieke wedstrijd gaat er niets boven samen nagenieten in de kantine. Met lekker eten en drinken, natuurlijk, en voor ieder wat wils! Bij een gezonde vereniging hoort echter ook een gezond beleid op kantine gebied! Na een korte pauze zullen we gezamenlijk de (vaak eenvoudige) mogelijkheden verkennen om wellicht te komen tot een bronzen, zilveren of wellicht een gouden kantine! U komt toch ook!

19:30 uur                      Inloop

20:00 uur                      Lezing Dr. N. van der Lely